ELECTROTECHNISCH SCHEEPSINSTALLATIE BUREAU
Het bepalen van de vloeistofhoogte in de ladingtanks van binnenvaart tankers is in het afgelopen decennium veranderd van een globale meting, waarbij een centimeter meer of minder totaal niet van belang werd geacht, tot een meting waaraan vaak extreem hoge eisen worden gesteld ten aanzien van de nauwkeurigheid. Dat de voorkeur daarbij uitgaat naar systemen die volledig elektronisch zijn, en derhalve niet onderhevig aan mechanische slijtage, mag heden ten dage niet verwonderlijk zijn.
Helaas bestaat er geen meetprincipe dat onder alle denkbare omstandigheden het gewenste resultaat biedt. Technische beperkingen maar niet in de laatste plaats ook de kostprijs zijn daarvoor verantwoordelijk. Het maken van de juiste keuze is alleen dan mogelijk als een deugdelijk en onafhankelijk advies wordt gegeven. Als onafhankelijk leverancier kunt u een dergelijk advies van ons verwachten.
C.E. van 't Hof BV levert een aantal jaren de Magnetrol Eclipse geleide radar niveaumeter. Met dit instrument wordt de hoogte van de vloeistof gemeten door middel van een RVS coaxiale probe in de tank welke als antenne fungeert voor de hoogfrequent golven waarmee de meting plaatsvindt. Tegenover een scherpe prijs staan een hoge mate van betrouwbaarheid en goede nauwkeurigheid die slechts in geringe mate wordt beïnvloed door de fysische eigenschappen van het product. Elektronica en antenne kunnen eenvoudig van elkaar worden gescheiden, wat in voorkomende gevallen de servicetijden tot een minimum beperkt.
Copyright © 2015 by "C.E. van't Hof BV." · All Rights reserved · E-Mail:info@cevanthof.nl
Ook voor volledig contactloos meten bieden wij een degelijke oplossing in de vorm van een compacte pulsradar van Vega. Deze radars zijn onder meer leverbaar met een volledig vlakke procesaansluiting van RVS/PTFE waardoor vervuiling van de antenne wordt voorkomen en reinigen, indien dit toch nodig mocht zijn, vereenvoudigd. Deze nieuwe generatie puls radars heeft zich gedurende de afgelopen jaren in de scheepvaart reeds bewezen en biedt ten opzichte van concurrerende producten een uitstekende prijs/prestatie verhouding.
Voor een nauwkeurige berekening van de geladen massa product in de lading tanks is niet alleen een nauwkeurige meting van de vloeistof hoogte van belang: de bepaling van de vloeistof temperatuur speelt hierbij een even grote rol. Om een grote mate van nauwkeurigheid te garanderen produceert C.E. van 't Hof BV in eigen beheer een elektronische temperatuuropnemer welke gebruik maakt van een klasse-A PT1000 sensor element. In combinatie met een hoogwaardige signaalomvormer resulteert dit in een betrouwbare meting. Een RVS behuizing, gemonteerd op een RVS dompel buis, garandeert tenslotte een lange levensduur, ook onder minder ideale omstandigheden.
Het uitlezen van de vloeistof hoogte, druk en/of temperatuur - al naar gelang de wensen van de klant - bij de lading tanks gebeurt door middel van een LCD indicator met grote cijferhoogte. De achtergrondverlichting kan via de bedieningsterminal van het alarmsysteem worden in- en uitgeschakeld zodat hinder tijdens de vaart in het donker word vermeden. De kunststof behuizing is voorzien van een O-ring afdichting en staat garant voor een lange levensduur. Uiteraard is ook dit instrument geschikt voor gebruik in de lading zone.
Alternatief of aanvullend kan per tank - of als uitbreiding op het systeem voor bijvoorbeeld extra uitlezing bij de pompen bediening - gebruik worden gemaakt van een grafisch display. Behalve vloeistof hoogte kan hierop de tanktemperatuur, vullingsgraad, product-volume, tankdruk, diepgang en/of volumeflow worden gepresenteerd. De mogelijkheden zijn, kortom, vrijwel onbeperkt en eenvoudig aan te passen aan de specifieke wensen en behoeften.
Bij de keuze van de componenten waar de eindgebruiker van onze systemen dagelijks mee in aanraking komt is speciaal gelet op gebruiksgemak. In het stuurhuis worden alle procesgegevens duidelijk en overzichtelijk weergegeven op een kleurenterminal met touch-screen bediening. Daarnaast kunnen de meetgegevens verder worden verwerkt in een aparte lading computer die eventueel in een bestaand scheepsnetwerk kan worden opgenomen waardoor presentatie van de procesgegevens in bijvoorbeeld de woning of op een dek-PC eveneens mogelijk is.
We bieden de mogelijkheid te koppelen met de binnenmaat software van suneti en midas van bitsoft. Ook kan er gekoppeld worden met stabiliteitssoftware zoals Locopias van Sarc.